Modyfikacja układu paliwowego

Najczęstszą modyfikacją przeprowadzaną przez użytkowników Caponorda jest wymiana szybkozłączek, łącznie z przewodami paliwowymi. Powodem tej wymiany jest zastosowane do ich produkcji tworzywo, które z upływem czasu, w kontakcie z benzyną i pracujące w różnych warunkach atmosferycznych traci swoje właściwości i pęka.

Producentem owych złączek jest firma Colder Products Company (www.colder.com), która w swojej szerokiej ofercie ma także złącza metalowe. Niestety, jak to bywa w Polsce, są one bardzo trudne do zdobycia. Oczywiście można je zamówić np. w Wielkiej Brytanii (www.omega.co.uk), przy czym koszt jest dość wysoki:

2x FT-LCD170-04       23.00 Euro/piece         46,00 Euro
1x FT-LCD240-04       15.00 Euro/piece         15,00 Euro
1x FT-LC220-06         7,00 Euro/piece            7,00 Euro
1x Freight                                                       20,00 Euro
Total:                                                             88,00 Euro
Ceny z dnia 16/01/2009

Poszukując zamiennika natknąłem się na produkty firmy Rectus (www.rectus.pl) i po konsultacji z jednym z pracowników tej firmy, dobraliśmy następujące złączki:

21KBTF06MVN    szt. 2
21SBAN13MPN
21SBTF10MVN

Jedyna różnica pomiędzy powyższymi złączkami jest taka, że te produkowane przez firmę CPC mają możliwość wymiany oringów, natomiast te firmy Rectus mają nieco inne rozwiązanie uszczelniające, które umożliwia długotrwałe użytkowanie złączek bez wymiany uszczelnienia.

Przejdźmy teraz do kosztów jakie musiałem ponieść:

Dodatkowo do cen trzeba doliczyć 22% vat i koszty przesyłki. Jak widać ostateczny koszt jest niższy o jakieś 140 pln od złączek firmy CPC.

Wymieniając szybkozłączki trzeba także wymienić przewody paliwowe. Ja postanowiłem zaopatrzyć się w przewody firmy Sytec IH000 – 6mm i IH002 – 10mm. Charakteryzują się one wysokimi parametrami:

Więcej szczegółów można znaleźć pod adresem SYTEC.

Modyfikacja układu paliwowego nie powinna nastręczać większych problemów, ale zaznaczam, że wszelkie zmiany wykonujesz na własne ryzyko.

Do wykonania modyfikacji potrzebujesz:

– szybkozłączek
– loctite 5972 (do uszczelnienia)
– przewodów paliwowych
– pilnika
– wiertarki
– cybantów
– zestawu kluczy (nasadowe, płaskie itp.)

Modyfikację zaczynamy od przerobienia króćca, tak by była możliwość nałożenia na niego przewodu paliwowego.  Trzeba go przerobić ponieważ w standardzie przewód jest na nim fabrycznie zakuwany (próbowałem w dwóch firmach zakuć nowy przewód, ale żadna z nich nie chciała się podjąć tego zadania)

Zastanawiając się jak przerobić króciec wpadłem na pomysł, by po prostu spiłować (zaznaczony na poniższym zdjęciu) nadmiar materiału, zostawiając jedynie niewielki garb, tak by nowy przewód paliwowy wchodził z oporem.

Potrzebne będą do tego – wiertarka i pilnik. Montujemy króciec w uchwycie wiertarki i na wolnych obrotach usuwamy nadmiar materiału przy czym pamiętamy, by zostawić niewielki garb. Przewód, który będziemy montować ma 6 mm więc garb należy zostawić 7 – 8mm.

Teraz przechodzimy do założenia przewodu na króciec i ściśnięcie go zaciskami. Jak widać, na poniższym zdjęciu, przewód jest założony za garb, który zostawiliśmy i założone są dwa zaciski, co daje pewność, że przewód się nie zsunie.

Z drugiej strony tego przewodu montujemy szybkozłączkę 21KBTF06MVN i zaciskamy cybantem.

Pierwsza cześć modyfikacji jest już zakończona. Zajmiemy się teraz wymianą złączki wkręcanej w pompę paliwa.

Oczywiście taka wymiana nie stanowi większego problemu ponieważ wystarczy wykręcić starą złączkę i wkręcić nową. Dla zapewnienia  szczelności połączenia zastosowałem loctite 5972.

Pozostało nam tylko wymienić przewód 10mm z przejściem na 6mm. Poniżej na zdjęciu jest zaznaczony przewód, który należy wymienić. Kolejne zdjęcie przedstawia drugi koniec tego przewodu zakończony złączką – 21SBTF10MVN. Oczywiście oba zaciśnięte cybantami.

Pozostała już tylko wymiana przewodu 6mm (odchodzącego od pompy paliwa, łączącego się z powyżej modyfikowanym przewodem 10mm). Jak widać na zdjęciu, wystarczy dociąć odpowiedniej długości przewód i z jednej strony zamontować złączkę 21KBTF06MVN, a z drugiej strony założyć przewód na metalowy króciec.

Modyfikacja poszczególnych elementów jest już gotowa. Teraz wystarczy wszystko poskładać w całość. Proponuję po złożeniu zrobić krótką rundę po okolicy, a następnie odstawić motor na noc, by sprawdzić czy połączenia są szczelne.

Podziękowania dla mojej kochanej żony za cierpliwość 🙂.