Przerobienie „angielskiej” lampy na „polską” (H4)
Dzięki Karaluch za wkład w budowę strony.
Rękodzieło Karalucha – niższej formy życia na ziemi 😉
Wszyscy użytkownicy motocykli zakupionych w Anglii borykają się z problemem ustawienia lampy, która nie jest przystosowana do ruchu prawostronnego, co skutkuje oślepianiem kierowców jadących z naprzeciwka. Oto propozycja przystosowania lampy angielskiej do wymogów panujących w naszym kraju.
PROSZĘ PAMIĘTAĆ, ŻE WSZELKICH MODYFIKACJI DOKONUJĄ PAŃSTWO NA WŁASNE RYZYKO.
W celu przerobienia lampy należy przygotować:
– zestaw kluczy
– szlifierka (np. modelarska)
Poniższe zdjęcie przedstawia jak świeci pojedyncza żarówka w lampie motocykla sprowadzonego z Anglii – snop światła skierowany jest na lewo, podczas gdy standardowe ustawienia lamp polskich kierują go w prawo.
Na zdjęciu drugim czerwonymi strzałkami zaznaczone są oryginalne miejsca, w które wchodzą „uszy” żarówki H4. Czarna strzałka wskazuje miejsce, które należy oznaczyć i odmierzyć od krawędzi oryginalnego rowka, odległość równą szerokości górnego „ucha” żarówki H4.
Tylko proszę nie pomylić kierunku!!!
Zdjęcie nr 3 pokazuje to samo w zbliżeniu.
Wykonanie tego zadania będzie łatwiejsze po wykręceniu prawej śrubki i zdjęciu, na czas dalszych prac, spinki przytrzymującej żarówkę w reflektorze.
Następnie należy zabezpieczyć lampę przez dostaniem się do jej wnętrza brudu i można przystąpić do najważniejszej części modyfikacji.
Małą szlifierkę (np. modelarską) lub po prostu małym pilnikiem należy wyciąć zaznaczony fragment ścianki.
UWAGA!!!
Materiał, z którego wykonano odbłyśnik jest bardzo kruchy (rodzaj porcelany) dlatego nie należy go wyłamywać żadnymi szczypcami ani kombinerkami, bo doprowadzi to do uszkodzenia reflektora. Trzeba go zeszlifować!
Gotowe wycięcie pokazuje zdjęcie nr 4.
UWAGA! Wszystkie powyższe czynności wykonujemy kolejno dla każdego z otworów na żarówki H4.
Pozostałe czynności zostaną wykonane na żarówkach.
Zdjęcie nr 5 pokazuje oryginalną żarówkę H4, na której zaznaczono czarnymi strzałkami elementy, które zostaną usunięte. Blaszka, z której jest wykonana oprawka żarówki jest bardzo krucha i wystarczy chwycić „ucho” szczypcami i przegiąć 4-5 razy by samo odpadła.
Ważne !!!
Środkowe uszy (koło prostokątnego otworu) należy obciąć krótko, a resztki zagiąć tak by nie wystawały poza kołnierz! W przeciwnym razie żarówka będzie się ruszać, zmieniając w ten sposób wyrazistość granicy światła i cienia!
Kolejne zdjęcia przedstawiają odpowiednio żarówkę po modyfikacji i sposób jej montażu w przerobionej lampie.
Po zamontowaniu lampy w motocyklu obraz światła powinien odpowiadać temu, który prezentuje poniższe zdjęcie – snop światła skierowany jest na prawo. Jeśli jest inaczej znaczy to, że otwór został wycięty za wąsko lub za szeroko.
Zalety tego rozwiązania:
-mała ingerencja w samą budowę reflektora (po włożeniu nowej żarówki reflektor świeci po staremu).
-jadąc wąskimi, krętymi drogami wystarczy przekręcić jedną żarówkę w oryginalne miejsce by mieć równo oświetlone obie strony drogi.
Wady:
-trzeba wozić z sobą zapasową przerobioną żarówkę lub małe szczypce by na miejscu sobie taką żarówkę zrobić.